Kole kadeduseuss seest välja

Hinges miski närib: miks tal on, aga mul ei ole?

Miks tema saab, aga mina ei saa? Sellist häirivat rahulolematust võib tekitada kadedus.

Kadedus on halb omadus, kuid selle saab mõnikord enda kasuks tööle panna ja sellest vabaneda.

Miks kadedus tekib, kuidas selle tundega toime tulla ja kadedusest isegi kasu lõigata, sellest räägib arengukeskuse Avitus grupinõustaja Kristi Leps.

Kadedus ei ole meeldiv emotsioon – see paneb end halvasti tundma ja ennast pidevalt teistega võrdlema. Vahel ei saa inimene arugi või ei suuda endale tunnistada, et just kadedus on see, mis teda vaevab.

Kristi Lepsi sõnul on kadedus seotud häbi- ja vihatundega. “Kui kellelgi teisel on midagi sellist, mida sul ei ole, aga sa tahaksid seda endale, või on tal mingisugused omadused, mida sa imetled ja endas ette kujutad, aga samas tead, et sinul neid pole, siis see on sinu jaoks sinu puudujääk, ning enesehinnang satub ohtu. Sellega seoses tekib häbitunne, kuna sul neid asju või omadusi ei ole, ja transformeerub kadeduseks. Võib tekkida viha inimese vastu, kellel on midagi, mida sul ei ole,” selgitab nõustaja.

Kadeduse taga on suures osas madal enesehinnang ning asjaolu, et inimese ideaalne minapilt ei lange kokku tegelikkusega. “Mida madalam on enesehinnang, seda rohkem võrdled ennast teistega ja näed neid külgi, mida sinul ei ole – seda rohkem tekib ka kadedust.

Kadedus ei tulenegi otseselt sellest, et teisel inimesel midagi on, vaid pigem tundest, et sinul on midagi puudu. Igal inimesel on ettekujutus oma minast.

Soovid näiteks, et oleksid hästi lõbus, teistele meeldiv ja et sul oleks palju sõpru, aga tegelikult nii ei ole. Kui siis kohtad kedagi, kellel on need omadused, mida oma ideaalminas tahaksid näha, hakkad ennast selle inimesega võrdlema. Võrreldes pöörad tähelepanu sellele, et teine on sinust nii palju erinev ehk kontrastidele sinu ja tema vahel. Kui sa ennast võrdled ja näed suuri erinevusi enda kahjuks, on sinu enesehinnang ohus ja sa koged häbitunnet, mida tajud kadedusena.”

Sarkasm ja kriitika

Kadeda inimese elu ei ole lihtne. Ta ei tunne ise ennast hästi ning oma sarkasmi ja solvavate kommentaaridega paneb ka kaaslased end halvasti tundma. Nõustaja meelest võib kade inimene olla selline inimtüüp, kes ei ole endaga rahul ning kipub selles süüdistama teisi. “Ta ise justkui ei vastuta selle eest, mis tal on või millised omadused tal on. Ta arvab, et teistel on läinud paremini, ning see tekitab temas totaalset pettumust ja põhjustab sisemiselt väga ebameeldiva tunde – kas häbi või viha. Sisemine negatiivne tunne võib väljenduda torkavas kriitilises sarkasmis.

Kadedus on tegelikult kattevari. Inimene ilmselt ei suuda endale tunnistada, et ta tahab midagi või soovib olla kellegi moodi, ega taha üldse iseendaga tuttavaks saada. Ta ei soovi näha, kes ta tegelikult on. Ta märkab pigem negatiivset ja korjab ümbritsevast üles seda, mis kinnitab, et asjad on taas kord halvasti,” tunnistab nõustaja. Kadedust tundes hakatakse väga üksikasjalikult jälgima inimest, keda kadestatakse. Keskendutakse tähelepanelikult sellele, kuidas tollel läheb; peetakse meeles, mida teine ütleb ning teeb, kuidas käitub ja mida ta oma elu jooksul saavutab. “Kadeda inimese elu sisuks ongi kedagi teist jälgida. Ta on hästi kriitiline, aga ta ei ole ausalt kriitiline. Ja ta tunneb sageli viha. Viha kestab ja kestab ning kui kadedusega enda sees ei tegele, võib see muutuda vihkamiseks. Samas võib mõni tagasihoidlikum ja vaoshoitum inimene muutuda hästi kurvaks ja pigem vältida inimest, keda ta kadestab, et see ei tuletaks talle meelde, mis endal vajaka jääb.”

Tunnista kadedust

Iga inimese elus tuleb ette hetki, kui tuntakse kadedust. Kas aga seda endale tunnistatakse ja mida selle tundega peale hakatakse, oleneb inimesest.

Kristi Leps soovitab pöörata tähelepanu sellele, kas keegi, kes ei ole just sinu armastatu, on omandanud sinu jaoks erilise tähtsuse.

  • Kas sa jälgid kedagi väga pingsalt ning osa sinu päevast on hõivatud sellega, et keskendud enda võrdlemisele temaga?
  • Kas oled mõne inimese suhtes liiga kriitiline või sarkastiline ning temale mõtlemine tekitab sinus negatiivseid emotsioone?
  • Kas püüad kellegi väärtust vähendada teist halvustades või kritiseerides just neid omadusi, mida sa tegelikult imetled ja endale ihaldaksid?

Sellised märgid käitumises võivad viidata sellele, et sa oled kade. Sel juhul tuleks tunnet enda sees lähemalt uurida. Kindlasti pole õige seda vältida. “Mida rohkem kadedustunnet väldid, seda suuremaks see kasvab. Sa süüdistad ennast, tunned end kadeduse pärast halvasti ja muretsed, aga enese süüdistamisel ja muretsemisel ei ole mõtet. Kui tahad olla enda vastu aus, siis vaata kadedusele otsa ning uuri, miks ta on tekkinud ja mis selle tunde taga on, et jõuda negatiivse emotsiooni juurteni välja. Kui sa ei soovi, et su elu mööduks kadestades ja vihates, tuleks selle tundega tegeleda. Ole enda vastu kaastundlik ja proovi aru saada, miks sa kadedust tunned – see aitab enese süüdistamisele lõpp teha.

Proovi hakata oma kadeduse objektile siiralt head soovima ning ära mõtle nii palju selle peale, kui õnnetu sina oled, et midagi ei saa. Ole rõõmus teise inimese üle. Muidugi on seda lihtne öelda, aga raske teostada. Kuid elus ongi nii, et ei saa kõike, mida tahad. Ära süüdista selles ennast ega teisi, vaid püüa olukorraga rahu teha,” annab Kristi Leps nõu.

Kehtesta ennast

Kade inimene võib oma pideva tusatsemise, solvavate märkuste ja teravapilgulise jälgimisega teise elu päris põrguks teha.

Kui märkad, et keegi sind kadestab ning tema käitumine on seetõttu muutunud sinu jaoks häirivaks ja ebameeldivaks, tuleb midagi ette võtta. Kristi Leps soovitab esmalt olla kaastundlik

ja mõista, et tegelikult kannatab kade inimene ise ja tunneb negatiivseid tundeid. “Ega tema elu ei ole lust ja lillepidu, kui ta kogu aeg niimoodi peab tundma ja mõtlema. Ole pigem kadetseja suhtes heatahtlik. Võid teist inimest aidata, püüdes tema elu teha kergemaks ja paremaks. Siin on tõukeks lootus, et kui tema enesetunne on parem, kannatab ta võrdluses sinuga vähem ning ka-dedustki tekib vähem.”

Kui sellest abi ei ole, tuleks ennast tõsiselt kehtestada ja vähendada kadeda inimese mõju oma elule. “Ütled viisakalt, et sulle ei sobi see, kuidas ta sinuga käitub, ja et ootad temalt teistsugust suhtlusviisi. Oluline on vähendada kadeda inimese võimu enda elu üle. Muuda kade inimene enda jaoks tähtsusetumaks, ära reageeri sellele, mida ta sinu suhtes ette võtab. Võimaluse korral väldi temaga suhtlemist ning püüa muuta midagi oma keskkonnas ja suhtlusvõrgustikus. Aga eelkõige muuda ennast, oma suhtumist ja mõtteviisi.”

Hea ja halb kadedus

Kade võib olla nii heas kui ka halvas mõttes. Kui sulle tundub sageli, et teistel on midagi, mida sul ei ole, siis on vaja mõelda, kas üldse elad seda elu, mida sa tahad elada, ja mida elult soovid. Pead mõtlema, kas muudad midagi või jäädki virisema, teisi kadestama ja kritiseerima. “Negatiivsed emotsioonid tulevad halvast kadedusest. Halb kadedus võib lõppeda sellega, et hakkad vältima mingeid olukordi või inimesi, tõmbud tagasi ja võid sellega sattuda isolatsiooni. Pidev kadedus võib kergesti tekitada sarkasmi ja vihkamist,” hoiatab nõustaja.

Kristi Leps ütleb, et hea kadedus on see, kui sa kedagi imetled ja tunned ka kerget kadedust, kuid ei tunne seoses

sellega negatiivseid emotsioone. “Sa ei mõtle, miks tal on ja mul ei ole, vaid märkad, et on ju tore, kui inimene oskab midagi sellist teha. Seda tasub teisele ka öelda, kui tal tuleb mõni asi väga hästi välja ja sa seda imetled. Muidugi peab jälgima, et see ei läheks võltsimetluseks. Hea kadedus motiveerib sind tegutsema ja sa saad aru, mida sina tahad saavutada. See on hea tunne, mis annab sulle lootust, et kui tema oskab, siis saan mina ka hakkama. See paneb rohkem pingutama, katsetama ja riskima.”

On hea, kui oskad kadedustunnet enda kasuks tööle panna ja seda õppetunnina võtta, soovitab nõustaja. “Kadedus sinu sees annab märku, mis omadusi tahaksid endas arendada. Kui sulle meeldivad kelleski mingid jooned, aga nad tekitavad sinu enda suhtes negatiivset võrdlust ja sa tunned häbi, et sul ei ole seda, mis temal on, siis see on koht, kus võiksid hakata mõtlema, mida sa ise võiksid teha, et need omadused sinus areneksid. Kui oskad kadeduse taha vaadata, siis sa näed, mida oma elult tegelikult tahad ning mis on sulle oluline. Kripeldama hakkab ju just see, mis on sulle tähtis. Tee tööd selle nimel, et muutuksid rohkem selleks, kes sa tahad olla.”

Kadedus teeb elu raskeks

Kadedust on mingil määral meis kõigis. Vahel on see liikumapanev jõud ja suunab sind tegema asju, mida oled ihaldanud. Kui aga inimene vaevleb kadeduse-lõksus pikka aega, ise endale sellest õieti aru andmata, teeb see elu raskemaks, kui see olla võiks.

Nii nagu paljude probleemide juured, on ka kadeduse põhjused sageli lapsepõlves. “Kui lapsepõlvest on kogemus, et vanemad ei ole märganud ja väärtustanud sind nii palju kui su õde või venda, õõnestab see tugevalt sinu enesehinnangut. Nii võidki terve elu tunda kadedust oma õe või venna suhtes, kes sinu meelest on saanud rohkem tähelepanu ja armastust. Kui sul on väga valus kogemus ja sa seda ei lahenda ning enda jaoks täiskasvanueas ära ei lõpeta, siis jäädki ennast nendega võrdlema,” leiab Kristi Leps.

Selleks et juba eos sääraseid probleeme vältida, peaksid vanemad jälgima, et nad ei teeks laste vahel vahet ja annaksid igale lapsele kaasa teadmise, et ta on armastatud ja oluline. Lapsevanem peab endale aru andma, kui palju ta lapsele tähelepanu pöörab, eriti siis, kui perre sünnib lisaks vend või õde. “Laps hakkab kohe võrdlema, kuidas teda koheldakse, ja paneb tähele, kui teist koheldakse paremini. Käib pidev võrdlemine ja proovimine. Lapsevanemana ei tohi öelda: “Vaata, kuidas tema teeb, miks sina hakkama ei saa!” Sellise võrdluse toomine, halvustamine ja hinnangute andmine ei tee head. Iga laps ja inimene on ju unikaalne olend oma oskuste ja väärtustega.”

Eeskuju aitab

“Kui aldis keegi on kadedust tundma, on mingil määral seotud isiksuseoma-dustega, näiteks kas oled avatud või egoistlik, vaid enda soovide ja vajadustega arvestav nartsissistlik tüüp. Oluline on ka see, kas elad endale meelepärast elu ja väärtustad ennast. Ning millised on sinu elukogemused: kui palju oled pidanud elu jooksul õppima teistega arvestama ja ise soovitud tulemuse nimel pingutama,” märgib nõustaja.

Tihtipeale on kadedad väikesed lapsed. “Kui laps ei ole tükk aega oma mänguasjadega mänginud ja külla tuleb sõber, kes nendega mängida tahab, siis tavaliselt muutub laps kadedaks. See on koht, kus lapsevanem peaks õpetama olukorda lahendama. Laps peab aru saama, et kui teine kasutab tema mänguasja, siis see ei tähenda, et see võetakse päriseks ära.

Et lapsed õpiksid jagama, tuleb neile pakkuda rohkem kogemusi, kus peab

teistega mängides arvestama, et kollektiivis on mingid reeglid, ja kui sa nende järgi käitud, on sul lihtsam toime tulla. Kadedust aitab vältida järjekindel selgitamine, et me jagame oma asju ja oleme suuremeelsed, ning oma käitumisega tuleb ise lapsele eeskuju anda. Hästi palju korrata seda kogemust, et ta saaks aru, et elu toimibki niimoodi. Ja muidugi tuleb anda lapsele mõista, et ta on väärtuslik sellisena, nagu ta on. Et ta ei pea olema kellegi teise moodi selleks, et olla armastatud.”

Ole rohkem tänulik

Kui inimene on kadedusest läbi imbunud, on tal väga raske seda probleemi nii endale kui ka teistele tunnistada.

“Kade inimene ei taha mõelda, et tema vastutab oma tunnete eest. Ta peab vastutavaks teisi inimesi või asjaolusid: ma olengi selline tige inimene, sest elu on minuga ebaõiglane olnud. Ta ei taha ega oska vastutada oma toimetuleku eest ega kujuta ette, et ta ise on oma elu autor ja juhib seda sinna, kuhu tahab. Inimene on jäänud negatiivsete mõtete lõksu ja ta ei taha või ei oska näha, et põhjus võib olla temas endas.

Kergem on ju kogu halb teiste kaela ajada.

Nõustaja Kristi Leps soovitab muud: “Selleks et olla elus õnnelikum, peaksid inimesed olema tänulikumad. Ole tänulik selle eest, mis sul elus head on. Kasvõi selle eest, et ilm on ilus. Pane tähele väikeseid häid asju, mis sinuga juhtuvad. See ongi see, mis inimese õnnelikuks teeb. Elu on tegelikult tore ja seda toredam, mida rohkem oskame tänulikkust tunda ning märgata seda, mis on hästi. Kade inimene mõtleb pidevalt sellele, mida tal ei ole -ta ei ole tänulik. Ta näeb alati, et teistel on paremini. Enda häid omadusi kade ei näe, vaid märkab ainult seda, mis tal on puudu. Tegelikult on täiesti mõttetu kadestada teist inimest, sest sa iial ei tea, mida ta tegelikult on läbi elanud ning kuidas on sinna jõudnud, kus ta praegu on.”

Allikas: Kodutohter1